Обласна бібліотека для дітей м.Тернопіль












Для тих хто іде в школу:


 
Дивимось Слухаємо Граємось Читаємо Працюємо
Розгадуємо Цікавимось


Архів документів » Видавнича діяльність (архів) » 2008 рік » «Дітям світу – сонце й мир»
 


«Дітям світу – сонце й мир» (до Міжнародного дня захисту дітей): методично-бібліографічний матеріал
/ Тернопільська обласна бібліотека для дітей; уклад. Л. В. Томків, Г. В. Ракоча.– Тернопіль, 2008.– 13 с.
У даному виданні бібліотекарі та організатори дитячого читання знайдуть методичні рекомендації щодо розробки окремих заходів до Міжнародного дня захисту дітей та плани їх проведення з читачами-учнями 1-х – 4-х та 5-х–7-х класів

Комп’ютерний набір:
М. Й. Наконечна

Відповідальна за випуск:
Н. С. Новіцька – директор Тернопільської ОБД

«Життя дитини повноцінне тільки тоді,
коли вона живе у світі казок, музики,
фантазії, творчості, у зв’язку з природою.
Без цього вона – засушена квітка»

В. Сухомлинський

    1 червня в усьому світі відзначається Міжнародний день захисту дітей. Його було проголошено ще в далекому 1949 році. В 1959 році Генеральна Асамблея ООН прийняла Декларацію прав дитини. Принципи Декларації прав дитини передбачають:
- дитина повинна мати право на ім’я;
- громадянство;
- користуватися всіма благами соціального забезпечення;
- захист від всіх форм жорстокості та експлуатації;
- діти повинні виховуватись в дусі взаєморозуміння, дружби, миру з дітьми інших країн світу.
Глибоким змістом наповнені рядки Декларації про обов’язки людства надавати дітям все найкраще для їхнього духовного і фізичного вдосконалення, забезпечення та використання їх здібностей на благо суспільства.
1 червня – Святковий день для дітей.
В підготовці до відзначення Міжнародного дня захисту дітей пропонуємо кожній дитячій бібліотеці запровадити проведення
Свята дитинства
«Щоб дитина була щасливою»

Пропонуємо до програми свята включити заходи:
- літературний хіт-парад «Нові книги – нові друзі»;
- виставки « В світі дитячої періодики»;
- конкурс розумників «В гостях у мудрого Гудвіна» за книгою О. Волкова «Чарівник Смарагдового міста»;
- розважальну програму «Я вмію співати»
(за участю дітей музичної школи району)
- конкурс малюнка «Я малюю радість»;
- виставку дитячого малюнка «Світ очима дітей»
Ми пропонуємо Вам використати також методичні поради бібліотекарям, які підготовлені працівниками Тернопільської ОБД:
Бесіда – історичний екскурс: «Світ відзначає Міжнародний день захисту дітей».
Діти – майбутнє людства. Інвестиції, вкладені в дитинство, обов’язково повернуться суспільству сторицею. Захищаючи їх, дорослі захищають своє майбутнє.
День захисту дітей – одне із найстаріших Міжнародних свят. Його започаткувала в 1949 році Міжнародна демократична федерація жінок, що заприсяглася «боротися за міцний мир як єдину гарантію щастя дітей»
Нещодавно дитячий фонд ООН ЮНІСЕФ оприлюднив шокуючі дані про життя дітей, серед них і такі: половина дітей у світі живуть у сім’ях, де фізичне і психологічне насильство – повсякденна реальність. А кожна десята дитина регулярно стає жертвою агресивної поведінки дорослих. У слаборозвинених країнах більшість дітей щодня проходять випробування недоїданням та хворобами.
У нашій державі – Україні діти також потребують захисту: -від страшних хвороб, на лікування яких не вистачає грошей, від жорстоких батьків, на яких ніяк не знайдуть управу.
За даними Академії медичних наук України лише 10 відсотків наших дітей, які досягають повноліття можна назвати абсолютно здоровими. Щороку зростає армія дітей – інвалідів. на сьогодні їх уже 130 тисяч. Серед дітей поширюється СНІД, туберкульоз, кожний третій малюк народжується з відхиленнями у здоров’ї. Число дітей, від яких відмовляються матері невпинно зростає і досягло більше 1200. Близько 50 тисяч дітей є дітьми вулиці. Більше 100 тисяч дітей в Україні позбавлені сімейної опіки.
Серйозною є проблема і щодо насильства в сім’ї. За даними Міністерства внутрішніх справ України, біля 8 тисяч батьків притягується щорічно до адміністративної відповідальності за невиконання своїх обов’язків, або жорстоке поводження з дитиною.
Українські правозахисники закликають запровадити мораторій на побиття дітей і започатковують програму «Україна, вільна від тілесних покарань дітей», мета якої - сформувати загальну стратегію протидії фізичному насильству у родинах.
Держава Україна постійно піклується про українських дітей і має намір звернути увагу, перш за все, на незахищених дітей – сиріт. відтак запланована програма реформування системи закладів усіх форм власності, де виховують державних дітей. Нині існує 350 інтернатів, де мешкає близько 36 тисяч малюків. Планується в Україні створити 170 будинків сімейного типу та 200 прийомних сімей.
На втілення у життя Державної програми з подолання дитячої безпритульності та бездоглядності з державного бюджету виділяється щорічно понад 70 млн. гривень.
Україною прийнято ряд законодавчих актів, спрямованих на захист та покращення умов життя дітей з неблагополучних сімей, дітей-сиріт і безпритульних дітей.
Прийнята Концепція Державної програми подолання дитячої бездоглядності та безпритульності на 2006-2010 роки.
Визначені права дітей з особливими потребами та прийняті зміни до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Сімейного кодексу України.
Україна приєдналася до Конвенції про цивільно-правові аспекти Міжнародного викрадання дітей. Прийнято законодавчі акти щодо підвищення рівня пенсійного забезпечення осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року. В ній викладено, які дії та як саме повинні здійснювати держави, їх уряди, неурядові організації, засоби масової інформації та приватні особи для забезпечення дотримання прав дітей по відношенню до кожної дитини.
Сьогодні у світі понад 96% дітей живуть у країнах, які зобов’язані захищати права дітей, ратифікувавши Конвенцію ООН про права дитини.
Серед заходів, що проводитимуться у бібліотеках до Міжнародного дня захисту дітей варто звернутись, насамперед, до періодики, яка актуально і яскраво відображає сучасне життя як українських дітей, так і дітей західноєвропейських країн та країн світу.
Ми пропонуємо провести День періодики: «Дитинство у калейдоскопі яскравих сторінок» (в рамках перегляду найцікавіших дитячих журналів «Однокласник», «Джульєтта», та інших, включивши в програму проведення і прес-огляду «Мистецькі цікавинки»). Доречним, з огляду на знання та вивчення дітьми актуальності правознавчих документів та нових положень, внесеними у деякі законодавчі закони України з захисту прав дітей та Кодексу Сімейного права України, буде проведення
Дня прав дитини в бібліотеці. Він включатиме:
-Книжкову виставку «Вибираємо життя» (Проведення оглядів, бесід біля неї).
-Юридичний калейдоскоп: «Світ твоїх прав».
-Правознавчу годину «Права дитини – вивчай сумлінно!»
Нетрадиційним для бібліотек може стати така форма роботи як проведення
свята моди «Літньо-осінні тенденції дитячої моди», який також присвячується до 1 червня – Міжнародного дня захисту дітей.
На цей захід до бібліотеки бажано запросити гостей – модельєра, або театр моди при Будинку школярів або інших спеціалістів у сфері дитячої моди (зачісок, одягу, шкільної форми) і т. ін.
Цікавою, на наш погляд, може стати година широкого спілкування конверт дружніх питань «Життєве кредо, яке ти обираєш» (для учнів 5-х –7-х класів), Конверт має одержати кожна дитина, учасниця заходу, потім іде вільний обмін думками з різних питань життя дітей:
(життєво-побутових, морально-етичних, гігієнічних, філософських). Зокрема таких як:
- Заробляти гроші в дитячому віці – це самоствердження, життєва необхідність, переконання... (власна думка).
- Яке життєве кредо ти обираєш або Що в твоєму житті є головним?...
- Найдорожчі для тебе люди це...(тато, мама, бабуся, сестра, друг, подруга...Хто вони для тебе-друзі, порадники, співбесідники. Чи дослухаєшся ти до їхньої думки, переконання беззаперечно?.. Хто із них є твоїм переконливим життєвим прикладом? За що саме?..)
- Чи важливо для тебе, як ти виглядаєш, чи слідкуєш за модою у дитячому середовищі та своїх ровесників? Займаєшся спортом?
- Що для тебе вираз «Він (вона) веде здоровий спосіб життя?»
- Вираз «Мала Батьківщина» Якою є вона у твоїй уяві! Чи можеш ти це змалювати словами, віршованими виразами? Спробуй...
Позитивною формою для спілкування учнів 5-х – 7-х класів може стати
комунікативна гра «Думка» на тему «Я громадянин». Тут підлітки дружньо висловлюють по черзі свої думки, говорячи про все позитивно, але якщо є потреба, і всі згідні, то говорять і про негативні сторони (про свої захоплення, дружбу, шкільне життя, дозвілля, книги). Зокрема, звернувши увагу на такі питання.
- Що ми дивимось? (розважальні програми, кінофільми, ходимо до театру, інше).
- Що читаємо? (класику, детективи, прозу, поезію)
- Чим захоплюємось? (спортом, вишиття, іноземними мовами, читанням, слухаємо музику, народні пісні).
Адже, вона дасть можливість краще пізнати самих себе, оцінюючи поведінку і вчинки, захоплення інших, оцінити і подивитись на себе збоку, самовдосконалюючись, критично ставлячись до себе.
Пропонуємо використати у період підготовки до Міжнародного Дня захисту дітей наш план підготовки та проведення конкурсу юних художників та фотолюбителів на тему: «Сонцем зігріті зростають наші діти».
1. Розробити положення конкурсу фотолюбителів та юних художників на тему «Сонцем зігріті зростають наші діти»).
2. Надіслати положення та умови конкурсу в ЗОШ міста.
3. Написати об’яву про проведення конкурсу.
4. Скласти кошторис витрат.
5. Домовитися з спонсорами про надання заохочувальних призів.
6. Закупити призи та грамоти переможцям конкурсу.
7. Запросити журі.
8. Оформити книжкову виставку «З любов’ю і турботою про дітей» або «Діти – майбутнє людства»
9. Оформити фотовернісаж авторських робіт дітей та їх малюнків.
10. Провести нагородження переможців фотоконкурсу.
11. Написати замітку в газету.
12. Організувати фотовиставку та виставку малюнків переможців конкурсу на тему: «Сонцем зігріті зростають наші діти» (вітрина бібліотеки).
Відповідальні за проведення конкурсу юних фотолюбителів, юних художників__________________________

План проведення конкурсу
юних фотолюбителів, юних художників на тему:
«Сонцем зігріті зростають наші діти»
1. Вступне слово. /Бібліотекар/
2. Представлення журі. /Бібліотекар/
3. Виступ керівника фотогуртка або художньої школи при Будинку школярів. /Керівник гуртка/.
4. Переможців фотоконкурсу та конкурсу малюнків оголошує голова журі.
5. Огляд книжкової виставки «Сонцем зігріті зростають наші діти».
6. Нагородження переможців конкурсу. /Спонсор фотоконкурсу/.
7. Заключне слово /Бібліотекар/.

Однією із форм роботи бібліотекаря з батьками юних читачів в цьому напрямку може стати «Коло помічників дітей». Тут вони зможуть висловлювати свої думки, ділитися проблемами та разом шукати вихід із складних життєвих ситуацій з метою виховання своїх синів і доньок справжньою українською елітою.
Фотовиставка-диспут
«Життя – прекрасне?!»
Вона будується на контрасті і спонукає читачів до мислення. Оформлення повинне бути контрастним і вдалим. Наприклад:
соняшник, який своїм стеблом ділить її на кольорову та чорно-білу частину. Ця виставка вимагає ретельного підбору ілюстрованого матеріалу, не тільки в змістовному плані, але і в кольорах: щоб позитив був якомога яскравішим, а негатив – чорно-білим... Хоча життя має мільйони відтінків і не завжди зло чорне, а добро кольорове.

Мир Війна
Краса Потворність
Мамина радість Діти вулиці
Милосердя Жорстокість
Щастя Горе

Правознавча година
«Права дитини – вивчай сумлінно»

(сценарій для учнів 1-х – 4-х класів)
Мета: Розширити знання дітей про Міжнародний день захисту дітей. Розповісти учням про права та обов’язки дитини, ознайомити з Конституцією нашої країни, з Декларацією та Конвенцією із захисту прав дитини, вчити відрізняти права від обов’язків, закріпити їх у пам’яті учнів. Розвивати культуру дітей, ввічливість, чесність, людяність. Виховувати дисциплінованість, повагу до товаришів.
Обладнання: Конституція України, Декларація прав дитини, оповідання В. Сухомлинського «Великий закон суспільства»

Людина-істота суспільна
З прадавніх іще часів.
Надбання суспільства-спільні,
І спільний закон для всіх.
Суспільство про тебе дбає,
Ти частина його мала.
Воно тебе захищає
Від лиха, хвороб і зла
Це конституційне право:
Святинне, життя твоє.
Людському суспільству слава,
Що в ньому закони є!

Слово бібліотекаря
Щороку на початку літа ми відзначаємо Міжнародний день захисту дітей – прекрасне свято радості та одвічної надії. Адже, саме в дітях ми хочемо бачити здійснення своїх мрій і сподівань. А тому, закликаємо усіх сьогодні та кожного наступного дня зігрівати теплом і любов’ю кожне дитяче серце.
Для своїх батьків ви є дітьми, для України – її маленькими громадянами, які наділені державою правами та обов’язками. отже, кожна людина має право брати участь у житті держави.
- Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина? (звертається до дітей)
(Дитина – людина, якій ще не виповнилося 18 років).
- Кожна держава повинна піклуватися про своїх громадян: про чоловіків і жінок, багатих і бідних, про людей усіх національностей, будь-якого кольору шкіри, у тому числі про маленьких громадян. У кожній демократичній державі є Конституція, яка захищає людину, гарантує її права.
- А що таке Конституція?
(Конституція – основний Закон будь-якої держави. У ній записані усі правила, за якими повинні жити люди цієї країни і навіть Президент).
- А хто є Президентом нашої держави?
(В. А. Ющенко)
За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Але в усіх малих громадян є ще своя Конституція. вона називається «Декларація прав дитини».
- Чи чули ви про документ «Декларація прав дитини»?
10 грудня 1948 року проголосили Декларацію завдяки якій запобігли 3-ій світовій війні. Вона має 46 статей, які включені до нашої конституції. У цьому документі вперше були зазначені права дитини.
Буратіно Виходить, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей.
Мальвіна О, Ви робите надзвичайні успіхи, Буратіно! Лише одна-однісінька країна відмовилася. Це Країна дурнів.
Буратіно А цікаво, що це за права, які начебто я маю?
Мальвіна Ну ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижуючи його, карати». Як це робив, наприклад, Карабас-Барабас.
Буратіно Ух ти! Здорово! А ще?
Мальвіна А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.
Буратіно Подумаєш! А якщо я не хочу вчитися?
Мальвіна Значить, ви порушуєте виконання Конституції. Адже, окрім прав, кожна дитина повинна пам’ятати і про свої обов’язки. Ходити у школу, Буратіно, - це Ваш обов’язок.
Буратіно Я так і знав! Зразу палки в колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити, що завгодно!
Мальвіна Ви не маєте жодних здібностей до правознавства.
Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають одинакові обов’язки і права. Усі наділені розумом і повинні ставитися один до одного як брати і сестри, незважаючи на колір шкіри.
Буратіно Так це дурість якась написана! Люди не можуть народжуватися однаковими, рівними: наприклад, мій сусід хлопчик, коли народився, важив 3 кг, а його братик – 2,5 кг.
Мальвіна Послухай: народжуватися рівними – це не значить народжуватися однаковими на зріст і вагу або однаково сильними чи красивими. Це значить – народжуватися людьми. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з погонами!
Бібліотекар А зараз ми поговоримо про ті казки, де були порушені права людей.
У книзі О. С. Пушкіна «Казка про царя Салтана» дорослими людьми був зроблений ганебний вчинок.
«В бочку з сином посадили,
Засмолили, покотили.
Та й пустили в Океан –
мов велів так цар Салтан»
- Чи мали право ці люди таке чинити із царицею і дитиною?
Я думаю, що це було дуже жорстоко, чи не так?
У Конституції записано: «Головне право кожної людини– право на життя». І маленька дитина теж має право жити. А вона могла загинути у хвилях океану!
Снігова королева з казки Г. К. Андерсена «Снігова королева» викрала хлопчика Кая, що мешкав у маленькому будиночку з бабусею, і відвезла його у свій величезний льодовий палац. Вона обіцяла йому подарувати увесь світ! І пару ковзанів на додачу. Хто знає, може вона хотіла хлопчикові добра?
_ А чи мала вона право забирати, викрадати Кая з рідної домівки?
Діти мають право на життя зі своїми батьками, нікому не дозволено їх розлучати.
У казці А. Ліндгрен «Малюк і Карлосон, який живе на даху», Фрекен Бок не поважала і не любила дітей. вона примовляла: «Нічого, нічого! В мене і діти і собаки швиденько стають шовковими!»
А-ну згадайте, діти, яке ім’я придумав їй Малюк? Правильно, Домомучительниця. (Звертається до дітей)
- Чи мала вона право з ним так поводитися?
У Декларації прав дитини сказано: «Не можна навчати і підтримувати дисципліну у школі жорстокістю, приниженням»
- У казці Ш. Перро «Попелюшка» дівчина весь час працює і тільки працює. І тут усіх запросили на бал. «Матінко,- сказала вона, - чи не можна мені хоч одним оком подивитися на бал!» «Ха-ха-ха! Що тобі, замазуро, робити у королівському палаці?» - відповіла Мачуха.
- Хто тут неправий?
Попелюшка була дитиною. дитина має право відпочити, пограти і повеселитися. Жодна дитина не повинна бути примусово залученою до праці.
Бібліотекар а тепер попросимо дітей взяти участь у грі «Що ти знаєш про свої права?» (Діти називають свої права з «Конвенції про права дитини»)
Бібліотекар Сподіваюся, ви всі виростете гарними людьми. Скажімо про це словами вірша:
Хоч ми іще малята,
Та в нас закон є і права.
І ми навік запам’ятали
Із Декларації слова:
Всі діти вільні і всі рівні,
І треба всім нам дружно жить.
Тож, ми ще змалечку вчимося
Всіх поважати і любить.

Ми, дорослі, віримо, що насправді захистимо від всіляких бід дитинство, об’єднаємось заради того, щоб маленькі громадяни виросли гідними людьми і неодмінно стали гордістю України.

З М І С Т

1. Свято дитинства «Щоб дитина була щасливою».............3

2. Бесіда – історичний екскурс
«Світ відзначає Міжнародний день захисту дітей»............4

3. День прав дитини в бібліотеці «Вибираємо життя.?!»......6

4. Свято моди «Літньо-осінні тенденції дитячої моди» 6

5. Конверт дружніх запитань
«Життєве кредо, яке ти обираєш»........................................6

6. Комунікативна гра «Думка» («Я громадянин»)....................7
7. Конкурс юних художників та фотолюбителів
«Сонцем зігріті зростають наші діти»....................................7

8. Фотовиставка – диспут «Життя – прекрасне?!...»................8

9. Сценарій правознавчої години
«Права дитини – вивчай сумлінно!»
(для читачів учнів 1-х – 4-х класів)........................................9






dity.odb.te.ua © 2011-2024