Обласна бібліотека для дітей м.Тернопіль
Для тих хто іде в школу:
|
|
|
|
Скарбничка методиста » Консультації, методичні поради » "Кораблі думки, що мандрують хвилями часу"(методичні поради до Всеукраїнського тижня дитячої книги Національної бібліотеки України для дітей)
Тиждень дитячого читання — свято тих, хто творить книгу і тих; хто любить читати, незважаючи на вік (адже усі дорослі колись були дітьми), свято письменників і видавців, бібліотекарів і читачів, веселих пригод і літературних відкриттів, зустрічей з цікавими людьми та героями книг...
Скільки б не розмірковували над місією дитячої бібліотеки у сучасному світі, вона є саме тим культурним середовищем, де може зростати і розвиватися особистість. Сім днів, безпосередньо присвячених читанню — це можливість творчого розвитку як і для бібліотекаря, так і для читача. Традиції Тижня дитячого читання — це яскраве оформлення бібліотеки, проведення численних конкурсів і літературних вікторин, презентація нових і повернення до читачів забутих книг, дні творчості і зустрічей з тими, хто творить книгу.
При розробці заходів до кожного дня Тижня радимо звернути увагу на ювілейні дати письменників та інших видатних діячів. У 2012 р. відзначають ювілеї такі видатні письменники, як Володимир Рутківський, Леонід Глібов, Андрій Малишко, Михайло Стельмах, Корній Чуковський, Астрід Ліндгрен, Джон Толкієн, Олександр Дюма, а також композитор Микола Лисенко, художник Микола Пимоненко. Виходячи із цього, пропонуємо присвятити три дні художній літературі (українській і зарубіжній), один день — науково-популярній літературі для дітей, і ще один — літературі із питань мистецтва, враховуючи також дні урочистого відкриття і закриття Тижня. Визначивши пріоритетні напрями проведення днів Тижня, важливо пам'ятати про наповнення днів активними, діалоговими формами роботи, що дозволяють розкрити основну тему, а також стимулювати читацьку активність дітей і підлітків, інтелектуальну розумову діяльність (розгорнуті книжково-ілюстративні виставки кращої дитячої літератури, презентації книжкових новинок, ранки, екскурсії, театралізовані і лялькові вистави, веселі конкурси, літературні зустрічі, майстер-класи, читацькі конференції та ін.).
Важливим у проведенні Тижня є оформлення бібліотеки, де основне місце посідають виставки — візитні картки бібліотеки. До кожного дня можна оформити виставку, біля якої доречним буде проведення того чи іншого заходу. Це може бути виставка-вікторина «Байка-відгадайка» до 185-річчя від дня народження Леоніда Глібова, виставка-вшанування «І на тім рушникові...: Історія однієї пісні» до 100-річчя від дня народження Андрія Малишка, виставки класичної зарубіжної художньої літератури «ЛітГеоІст: Літературна, географічна та історична карта світу» та науково-популярної літератури «Коли ще не було Інтернету...». Цікавою і пізнавальною вважаємо виставку «Книго-фільм» до дня мистецтва, присвячену екранізації літературних творів — фільмам-ювілярам 2012 року, де пропонуємо використати поряд з книгами кадри із фільмів, факти про них (Додаток 1).
Серед різноманітних заходів Тижня почесне місце посідають ігрові форми роботи. Адже стихія дитинства — гра: від перших спроб малюка заколихати або нагодувати ляльку до серйозних дорослих інтелектуальних ігор. Численні вікторини, літературні змагання, як групові, так і індивідуальні не лише розвиватимуть у дитини пам'ять, логічне та образне мислення, але й спонукатимуть взяти в руки ту чи іншу книгу. Для проведення таких заходів рекомендуємо книги тих авторів, які давно здобули у дітей любов та захоплення. Наприклад, для читачів-учнів 1 -4 класів пропонуємо провести літературну вікторину «Путешествие в город Чуковию» за віршами і казками Корнія Чуковського, літературну подорож «До Криму — із Євгеном Білоусовим», літературне лото «Діти дядька Качана» за віршами Анатолія Качана. Для читачів-учнів 5-6 класів доречними будуть проведення літературних ігор «Веселі шибеники Астрід Ліндгрен» (Додаток 2), «Славетні джури» за трилогією Володимира Рутківського, для читачів-учнів 8-9 класів — інтелектуальну гру «Володарі перснів» за творчістю Джона Толкієна. Популяризації науково-популярної літератури сприятиме літературне змагання «Неймовірно, але факт!» для читачів-учнів 5-6 класів, при підготовці до якого читачі мають використати твори таких авторів-ювілярів, як Анатолій Томілін, Микола Плавільщиков, Іван Соколов-Микитов, Яків Перельман. А у день мистецтва радимо провести з читачами наступні ігри: відеогру «Впізнай героя фільму», поле чудес «Сім нот — сім струн», бібліошоу «Що ми знаємо про театр?»
У часи Інтернету, коли потрібна інформація здобувається шляхом натискання кнопки, не слід забувати про пізнавальну функцію дитячої бібліотеки, яка є своєрідним фільтром у сучасному інформаційному світі. Під час цих днів, присвячених дитячому читанню, можна проводити різні заходи пізнавального характеру, як-от інформаційну годину «Поруч з класиками зараз... : нові імена для дітей», бесіду «Забуті книги і забуті імена», усні журнали «Незламний лицар: до 105-річчя від дня народження Олега Ольжича», «Боротися й шукати: «Два капітани» Веніаміна Каверіна», «Батько сумного лицаря: Мігель де Сервантес».
І, звісно, не можна обійтися без таких форм роботи, як театралізовані свята, інсценізація уривків із книг, літературно-музичні вечори. Проведення 4 таких заходів — це спільна творча робота дітей і дорослих, яка відкриває широкий простір для творчості бібліотекарів та читачів, це один із найефективніших засобів популяризації книги за допомогою театрального мистецтва, музики, а також сучасних технологій. Серед таких заходів рекомендуємо, насамперед, проведення театралізованого свята відкриття Тижня «Кораблі наших мрій», в якому можуть брати участь відомі герої книг. Із новою книгою сучасної дитячої письменниці Марини Павленко «Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?» ознайомить її презентація під назвою «Незвичайна дорога додому» (Додаток 3), на яку варто запросити як дітей, так і дорослих. Веселим та дотепним може бути літературний ранок «Дуже капосні поради» за віршами Григорія Остера для читачів-учнів 1-4-х класів. Для ознайомлення читачів-учнів 5-9-х класів із творчістю видатного українського художника Миколи Пимоненка варто провести літературно-мистецьку годину «Він був істинним українцем...» (Додаток 4).
Тиждень дитячого читання об'єднує не лише читачів та творців книги, головною його метою є залучення до книжок тих дітей, які ще не відчули радість читання. І коли хоча б одна дитина, яка вперше відвідала бібліотеку, переглянула там мультфільм, поспілкувалася з ровесниками і дорослими, повернеться до неї вдруге — можна вважати, що свято минуло не марно.
|
|
|