Обласна бібліотека для дітей м.Тернопіль












Для тих хто іде в школу:


 
Дивимось Слухаємо Граємось Читаємо Працюємо
Розгадуємо Цікавимось


Скарбничка методиста » Консультації, методичні поради » Основні напрямки планування роботи бібліотек для дітей у 2012 році
 


   Планування роботи – важливий, багатоаспектний та відповідальний процес для кожної бібліотеки. Проаналізувавши зроблене, успіхи та невдачі, оптимально визначивши можливості, кожна бібліотека приступає до планування. На часі буде зважити на сучасні тенденції розвитку бібліотечного обслуговування дітей книгою в Україні та бібліотеками ближнього та дальнього зарубіжжя. Необхідно врахувати особливості освітнього процесу сучасної школи, соціокультурної політики в державі, які повинні знайти своє відображення в основних напрямках діяльності бібліотек для дітей. Адже, бібліотека для дітей повинна сьогодні стати більш сучасною та «видимою» для суспільства, регіональної громади міста, районних центрів, а також сільської місцевості нашої області.

Матеріал підготувала: Л. В. Томків


Відповідальна за випуск: Н. С. Новіцька


Комп’ютерний набір: Т. І. Лось


     Обласна бібліотека для дітей у 2012 році рекомендує зосередити увагу дитячих бібліотек області на слідуючих напрямках:
 
Участь бібліотек у реалізації національних, регіональних проектів, конкурсів, програм.

- Реалізація бібліотечних заходів відповідно до «Концепції Державної цільової програми підтримки та розвитку читання на період до 2015 року»; («Світ дитячих бібліотек», 2009, № 14. – с. 61 – 63);

- Національному проекті «Україна читає дітям». (Розпочато у 2009 році. Відомі політики, громадські діячі, артисти, спортсмени, співаки, відомі люди краю, письменники, краєзнавці читають дітям);

- Всеукраїнському конкурсі «Найкращий читач...року» (І – ІІ – ІІІ етапи). Конкурс книгочитання, який визначає найкращих читачів;

- Всеукраїнському тижні дитячого читання. («Хай Україна вся читає, бо книга нас усіх єднає», «Читання для серця і розуму», «Дитина читає – Україна процвітає», «Читаємо від березня до березня» та іншої тематики);

- Міжнародного дня захисту дітей. (З проведенням різноманітних заходів свята дитинства «Щоб дитина була щасливою», «Дітям світу – сонце й мир», «Дитинство у калейдоскопі яскравих сторінок». (Доречним буде використання при плануванні роботи в цьому напрямку методично– бібліографічного матеріалу ТОБД «Дітям світу – сонце й мир». (веб-сайт бібліотеки);

- Загальнодержавної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини на період до 2016 року». (Необхідно інформувати Обласну бібліотеку, щодо нових поступлень дитячої літератури за бюджетні та спецкошти щоквартально);

- Щорічний моніторинг читання дітей «Книга року...» (Відстеження тенденції читання в різних регіонах України та забезпечення дітей дитячою літературою);

- Регіонального проекту ОБД – літні читання школярів «Бібліотека іде до дітей» (Методичні поради можна знайти та веб-сайті ТОБД). Обласна бібліотека для дітей ініціює відродження традицій сімейного читання та виховання. З цією метою пропонуємо:

– проводити районні конкурси на кращу творчу роботу: «Сімейний альбом», «Краща читаюча родина», «Сімейні традиції – надбання поколінь», «Діти – квіти», «Працюємо та відпочиваємо разом» (фото, малюнки, віртуальні подорожі, колажі, тощо);
 
Реклама бібліотеки та її послуг, створення позитивного іміджу

    Партнерство є важливим елементом діяльності кожної бібліотечної установи. Воно забезпечує, у значній мірі, її успішну діяльність, підтримує позитивний імідж у суспільстві.
Важливо передбачати:
– співпрацю з територіальними творчими спілками, соціальними службами для дітей, сім’ї та молоді, громадськими організаціями. Залучати їх до проведення благодійних творчих акцій з підтримки дитячого читання. Ширше висвітлювати діяльність книгозбірень через ЗМІ, приймати участь у створенні веб-сайтів, грантовій діяльності. Важливим елементом створення позитивної ролі бібліотеки є екскурсії, видання буклетів, пам’яток, тощо.
 
Активізувати роботу з читачами

     Необхідно підвищити рівень бібліотечного обслуговування через особистість бібліотекаря шляхом проведення заходів на тему: «Книга. Бібліотекар. Дитина». Будувати спілкування дітей та бібліотекарів на основі духовних орієнтирів, взаємного збагачення, як дитини так і дорослого. Роль бібліотекаря визначається його професійними можливостями, насамперед – як помічника читача, посередника між читачем і книгою, тактовного порадника, який вміє слухати, дотримується бібліотечної етики, яка базується на знанні їх вікових, психологічних особливостей читацьких потреб та запитів.
Передбачити в планах роботи:

– організацію клубів за інтересами: «Книголюб», «Пограйко, почитайко», де діти від 3 до 5 років, будуть приймати участь у ситуативних, рольових іграх, з використанням голосного читання не лише бібліотекарів, але і мам, бабусь, дідусів та ін. В цьому напрямку діяльності важливими будуть:

– організація творчих акцій з підтримки читання «Суперчитач»;

– створення в бібліотеці фотогалереї, фотовиставки «Кращі читачі», «Діти читають»;

– захисти та виставки за читацькими формулярами «Читай як я, читай краще мене», «Сімейна читальня»;

– розробити програму читання: «Бібліотека. Книга. Родина»;

– щорічно практикувати свята «Посвята в читачі».

Особливої уваги потребують такі категорії як:
­ обдаровані діти,
­ соціально – незахищені,
­ діти – інваліди.
    Бажано залучати до роботи бібліотеки волонтерів для доставки літератури дітям з фізичними вадами розвитку, планувати проведення благодійних акцій: «Діти – дітям», «Милосердю двері відчини», «Давайте творити добро разом» тощо.
 
Краєзнавча діяльність бібліотек: сучасний аспект

  В процесі краєзнавчої діяльності потрібно зосередити увагу на формуванні патріотизму, громадянської свідомості, почуття відповідальності за долю краю, своєї країни у користувачів – дітей. Краєзнавчу роботу, творчі можливості бібліотекарів необхідно зосередити на планування бібліотечного краєзнавства за напрямками: «Знай свій рідний край», «Немає милішого краю», «Світ не пізнати, не вивчивши краю свого» та інших. Важливою є організація краєзнавчих гуртків та клубів за інтересами «Земля моя – моя історія жива», «Пізнай свій світ і в ньому себе». Радимо, в кожній бібліотеці для дітей оформити книжкові виставки «Ювілеї та ювіляри», «Письменники нашого краю – ювіляри року».
    Практикувати заняття у літературних вітальнях «Поети серед нас», історико – етнографічні ігри «Наші обереги», свята народних звичаїв «Вічне джерело духовності – ікони», «Чарівне зілля Зелених свят».
Пропонуємо також передбачити такі форми роботи як: краєзнавчі конкурси «Вулиці нашого міста – розповідають», виставки – вернісажі «Наш край: щоденний ритм буття». А також організовувати зустрічі з народними умільцями «Таланти краю», «Живуть майстри у нашому місті» та інші.
 
Правове виховання
Етична поведінка дітей

    Однозначно радимо ознайомлювати читачів – дітей з основними положеннями Декларації та Конвенції про права дитини. З цією метою передбачати у планах роботи:
– для наймолодших читачів – ігри-подорожі «Гостини у містечко Ввічливості», уроки гарної поведінки: «Про чемність і гречність», «Озирнись на свій вчинок».
   Цікавими можуть бути для дітей уроки права «Історія державних символів України», ігри, конкурси, вікторини «Правова відгадайка», «Я малюю свої права», лічилки про право «Кожна дитина має права», гру – конструктор «Зводимо замок Закону», оформляти для малюнків «Правовий Букварик», «Букварик Чемності», «Абетку доброго спілкування».
    Для учнів середнього та старшого шкільного віку багато корисного можуть принести заняття у «Школі права». Важливо щорічно проводити цикл заходів з правової освіти дітей та підлітків, включаючи в них: години правознавця «Основний Закон держави: права, гарантії і захист», правові ігри «Знати потрібно дорослим і дітям», години правознавства «Право та обов’язок не роздільні», інформаційно – правові години «Не стати живим товаром: українці по той бік кордону».
 
Участь Центральної бібліотеки для дітей у організаційно – методичній діяльності

     Головним завданням ЦБД, як методичного центру з питань бібліотечного обслуговування дітей є вивчення і впровадження інноваційних процесів у бібліотеках – філіях ЦБС; розвиток творчої ініціативи бібліотекарів, формування їх професіоналізму. В зв'язку з цим потребують методичного забезпечення основні напрямки роботи бібліотек – філіалів з обслуговування користувачів – дітей, аналізування діяльності бібліотек–філіалів з впровадження у практику інновацій, а також проблем формування бібліотечних фондів.

У плані роботи на 2012 рік необхідно передбачити:

– участь у обласних семінарах – практикумах;

– тренінгах, що проводитимуться з реалізації грантового проекту по створенню «Бібліомістечка» на базі ТОБД. (Грант за проектом «Бібліоміст»).

– використовувати інноваційні проекти, електронні ресурси, веб-сайти;

– Електронний ресурс Національної бібліотеки України для дітей. «Краща література – юним читачам» (КЛЮЧ);

– Корпоративний проект «Кращі Інтернет – ресурси від Української асоціації працівників бібліотек для дітей». (Користувачам пропонується використовувати ретельно відібрані та перевірені джерела різноманітної тематики);

– Загальнодоступний безкоштовний проект «Віртуальна бібліографічна довідка» (за допомогою якої можна знайти інформацію про книги, статті, підібрати список літератури на конкретну тему).

– Веб-сайт Обласної бібліотеки для дітей.

     Тут користувачів – бібліотекарів чекає багато цікавих оригінальних заходів, що проводяться відділами обслуговування обласної бібліотеки для дітей, а з цікавим досвідом познайомлять сторінки «Методичної скарбнички».



 



dity.odb.te.ua © 2011-2024